Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Czeskie Pendolino. Dlaczego jest wygodniejsze od polskiego? [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
25-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Kilka lat temu Koleje Czeskie zakończyły proces modernizacji swoich zespołów trakcyjnych Pendolino. Pomimo tego, że pociągi mają 21 lat, komfort przejazdu nimi jest godny pozazdroszczenia. Przewyższają wygodą podróżowania swoich polskich odpowiedników.

Różnica pojawia się już w cenie biletów. Te z kursów, które cieszą się mniejszą popularnością, w klasie 2 są dostępne dla całej trasy Praga – Ostrawa, nawet na 3 przed odjazdem, za 85 lub 92 złote (przeliczamy korony na złotówki). W wypadku zakupu biletu jeszcze wcześniej bez problemu znajdziemy bilety za 68 złotych. To efekt tego, że komercyjnie kursujące czeskie Pendolino konkuruje na trasie Ostrawa – Praga z RegioJet i LeoExpresem.

Oczywiście, bilety mogą być też droższe, ale trzeba naprawdę dużego pecha, by zapłacić za nie więcej niż 700 koron (119 złotych). Przy przejeździe polskim ED250 na trasie o podobnym dystansie – z Warszawy do Gdańska – ceny biletów rzadko kiedy są niższe niż 169 złotych, bilety za 119 złotych widzi się sporadycznie, a te za 79 złotych to niemal białe kruki.

Wychylne pudło w praktyce

W czeskim Pendolino jest wygodniej. W drugiej klasie standardem są miejsca w układzie 2+1, podczas gdy w polskim, z uwagi na układ 2+2 jest nieco ciasno (nie dotyczy to miejsca na nogi, którego i w jednym i w drugim pociągu jest sporo). Tym bardziej że pudło pojazdu jest dość ciasne, z uwagi na przygotowanie pod specyficzną jego pracę na łukach. To ma oczywiście związek z wychylnym pudłem, które czeski skład posiada, a polski, niestety nie. Oprócz tego, że dzięki temu czeski pociąg może szybciej poruszać się na łukach, to daje ciekawe wrażenia z jazdy, mocno pochylając się na nich zwłaszcza w okolicy miejscowości Usti nad Orlici. W tym miejscu warto wspomnieć o przewadze polskiego pojazdu nad czeskim. Nasze ED250 mogą rozpędzać się do 250 km/h (w praktyce obecnie do 200 km/h), a czeskie jedynie do 160 km/h.

Fotele w drugiej klasie pociągu SC (pod taką marką jeździ czeski pojazd) są świetne. Uważamy, że są jednymi z najlepszych w swojej klasie (choćby dlatego, że są szerokie). Mamy do dyspozycji wygodne podnóżki, wieszaki na ubrania, a także gniazdko i slot usb do ładowania. Do tego nawet pasażer klasy 2 ma do dyspozycji elektrycznie rozwijane rolety okienne. Zaletą względem wyprodukowanego dla PKP Intercity pojazdu jest wielkość półek na bagaż. Są większe w każdym miejscu pojazdu. Co więcej – aby wyciszyć pojazd nawet one wyłożone są wykładziną. Warto zauważyć, że po przeprowadzonym liftingu pociągi są niezwykle atrakcyjne wizualnie. Nowy design opracowywali absolwenci najlepszych szkół wzorniczych w kraju.  

Zobacz trasę pociągu z kabiny

Każdy z pasażerów może skorzystać z pokładowego systemu rozrywki, do którego mamy dostęp na własnych urządzeniach elektronicznych (prace nad tym systemem zapowiedziane w 2013 roku w PKP Intercity nie doprowadziły do jego stworzenia 11 lat później). Mamy tu dostęp do gier, filmów, książek, spektakli teatralnych, dostajemy informację o prędkości pociągi, ewentualnych utrudnieniach, oczywiście jest mapa. Ulubioną funkcjonalnością aplikacji jest dla piszącego możliwość podglądu przejazdu na żywo (kamery są na końcu i początku składu), a także informacja o atrakcjach turystycznych i ciekawych w miasteczkach mijanych na trasie oraz przewodniki turystyczne po miastach, w których skład SC się zatrzymuje. Dodajmy, że w cenie biletów do wyboru mamy nie tylko wodę, ale także herbatę albo kawę.

Tanie piwo i komfortowa klasa 1

1 klasa pociągu to bajka. Fotele są jeszcze wygodniejsze, miejsca jest jeszcze więcej, a w pakiecie dostajemy przekąski i dowolne napoje (łącznie z alkoholowymi). Nieco inaczej wygląda przestrzeń gastronomiczna w czeskim pojeździe. Posiłek można tu zjeść na stojąco, ale pasażerom poleca się raczej, aby przeszli konsumować do swoich miejsc, lub zajęli wolne miejsca w pobliżu baru. Polska oferta gastronomiczna jest jednak nieco ciekawsza, u Czechów niewiele jest opcji na ciepły posiłek wegetariański. Ceny są podobne jak w Polsce, chociaż piwo, jak to u Czechów, jest zdecydowanie tańsze i lepsze.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sytuacja z Pendolino opanowana. Pojazdy unieruchamiał system ADD

Tabor i technika

Mróz wygrał z częścią Pendolino. Nie za wszystkie jest zastępstwo

Tabor i technika

Nie tylko dywaniki. Wymiana tapicerki w Pendolino będzie kosztować

Tabor i technika

Poważny wypadek kolejowy we Włoszech z udziałem Pendolino

Infrastruktura

Zobacz również:

Sytuacja z Pendolino opanowana. Pojazdy unieruchamiał system ADD

Tabor i technika

Mróz wygrał z częścią Pendolino. Nie za wszystkie jest zastępstwo

Tabor i technika

Nie tylko dywaniki. Wymiana tapicerki w Pendolino będzie kosztować

Tabor i technika

Poważny wypadek kolejowy we Włoszech z udziałem Pendolino

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5